Într-un demers menit să redefinească regulile de circulație și să sporească siguranța rutieră, Ministerul Administrației și Internelor a elaborat un nou proiect de lege ce vizează modificări esențiale ale Codului Rutier. Propunerile aduse ar putea revoluționa felul în care se aplică sancțiunile pentru șoferii care încalcă normele de circulație, aducând inovații care țintesc eficiența și transparența în procesul de aplicare a legii.
Printre elementele centrale ale proiectului se numără utilizarea imaginilor captate de camerele de bord și de supraveghere ca mijloace de probă în procedurile de aplicare a sancțiunilor. Această inovație ar putea crește semnificativ șansele de depistare a celor care comit abateri în trafic, oferind autorităților dovezi videografice clare și incontestabile. Trebuie precizat că sunt multiple exemple în care camerele de bord ale șoferilor au înregistrat diferite nereguli în trafic, iar proiectul încurajează implicarea conducătorilor auto în menținerea siguranței rutiere.
Astfel, șoferii ar avea posibilitatea de a contribui la aplicarea legii furnizând autorităților dovezi vizuale directe, sporind capacitatea acestora de a sancționa încălcările regulilor de către participanții la trafic. Prin deschiderea către camerele de supraveghere video publice sau private din localități, proiectul ar reduce birocrația și ar simplifica procedurile pentru autorități în procesul de aplicare a sancțiunilor.
O altă modificare semnificativă propusă de proiect vizează durata de suspendare a permisului pentru șoferii depistați în stare de ebrietate. În încercarea de a descuraja recidiva, proiectul prevede că, în cazul în care un șofer este depistat băut la volan și repetă aceeași abatere într-un interval de cinci ani, perioada de suspendare a dreptului de a conduce va crește de la 90 la 120 de zile. Această măsură are ca scop principal prevenirea repetării aceleiași greșeli și responsabilizarea șoferilor față de consecințele propriilor acțiuni.
De asemenea, proiectul introduce o reglementare nouă prin care orice medic care constată că un șofer are capacitatea psihologică afectată este obligat să îl trimită la un psiholog pentru evaluare, indiferent de intervalul de timp scurs de la ultimul consult. Această măsură ar putea să identifice și să prevină situațiile în care șoferii se află sub influența substanțelor sau a altor factori care pot afecta judecata acestora în trafic.
În ansamblu, proiectul de lege propus de Ministerul Administrației și Internelor nu doar abordează problemele existente în aplicarea Codului Rutier, dar și aduce soluții inovatoare pentru îmbunătățirea siguranței rutiere și responsabilizarea șoferilor. Aceste modificări ar putea reprezenta o schimbare semnificativă în abordarea legislativă a regulilor de circulație, orientând sistemul către o direcție în care tehnologia și participarea activă a șoferilor se contopesc pentru a crea un mediu de trafic mai sigur și mai eficient/
Foto: Depositphotos.com