Anunț pentru toți utilizatorii de Facebook! Vor trebui să plătească un abonament lunar!
Au apus vremurile în care Facebook-ul era o platformă gratuită în totalitate. În ultimele zile, milioane de utilizatori din România au primit un mesaj prin care au fost informați că pot trece la o versiune cu abonament contracost, dacă vor eliminarea reclamelor.
Facebook trimite în ultimele zile un mesaj pop-up tuturor utilizatorilor din România. “Legile se schimbă în regiunea ta, așa că introducem o nouă alegere privind modul în care folosim informațiile tale pentru reclame”. Cei care au cont de Facebook au la dispoziție două opțiuni: fie să achite un abonament lunar pentru versiunea fără reclame, sau să accepte folosirea în continuare a datelor lor personale pentru a fi țintiți cu reclame personalizate.
Cât costă abonamentul fără reclame?
La Facebook, abonamentul fără reclame costă 9,99 euro pe lună pentru utilizatorii web și 12,99 pentru dispozitivele mobile ce folosesc iOS sau Android, cele două sisteme de operare compatibile cu aplicația Facebook.
Uniunea Europeană se luptă de ani buni cu Facebook
Decizia Facebook vine după ce UE luptă împotriva urmăririi utilizatorilor de internet fără consimțământul acestora, mai întâi prin Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) din 2016, apoi prin Regulamentul privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare în această vară. Meta, compania care deține platforma Facebook, are termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma obligațiilor prevăzute în DMA.
Totuși, UE nu crede în „soluția” găsită de compania lui Mark Zuckerberg. La doar o zi după ce Meta a prezentat abonamentele contracost pentru Facebook și Instagram, Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB) a anunțat că a extins o interdicție impusă inițial de Norvegia în ceea ce privește „publicitatea personalizată”, cea pe care se bazează modelul de afaceri al Meta, pentru a acoperi toate cele 30 de state membre ale Uniunii Europene și Zonei Economice Europene.
Mai mult, EDPB a anunțat că a transmis decizia sa autorității de reglementare a datelor din Irlanda și că i-a dat un termen de două săptămâni pentru a impune o interdicție permanentă asupra acestui tip de reclame folosite de platformele Meta, dar și alți giganți tech precum Google.
„EDPB a adoptat pe 27 octombrie o decizie obligatorie (…) de a impune o interdicție asupra procesării datelor personale pentru publicitate comportamentală, în virtutea bazelor contractuale și intereselor legitime din întreaga Zonă Economică Europeană”, a declarat instituția într-un comunicat remis de agenția Reuters.
Meta este amendată deja zilnic în Norvegia cu un milion de coroane (aproximativ 90.000 de dolari) deoarece încalcă reglementările privind respectarea datelor personale ale utilizatorilor pentru a-i ținti cu reclame personalizate.
Câți români au cont de Facebook?
Datele publicate în ianuarie 2020 arată faptul că Facebook avea 9,90 milioane de utilizatori în România. Cifrele de audiență înseamnă că acoperirea reclamelor Facebook în România era echivalentă cu 51,9% din populația totală la începutul anului 2022. La începutul anului 2022, 50,5% din audiența publicitară a Facebook în România era de sex feminin, în timp ce 49,5% era de sex masculin, notează economica.net.